Mindfulness

Mindfullness

Ken je dat, je zit in de auto en je kunt je de autorit niet meer bewust herinneren. Onbewust heb je de hele rit op de ‘automatische piloot; afgelegd. Of een ander voorbeeld, je opent een zak snoepen opeens is de zak leeg en heb je onbewust de hele zak leeggegeten.

Op veel momenten zijn we ons niet bewust van wat we doen. We zijn dan vaak bezig met het verleden of de toekomst. We denken terug aan herinneringen, we zijn aan het dagdromen of we maken ons zorgen. Hierdoor missen we momenten in het hier en nu. We zijn geneigd om met de automatische piloot te reageren op bepaalde gebeurtenissen. Dit maakt de kans groter dat we oude onbewuste patronen in gang zetten die onze gedachten, gevoelens en gedrag bepalen. Dit leidt vaak tot spanningen in jezelf of in relatie met anderen.

Door een mindfulness training oefen je jezelf meer bewust te zijn van moment tot moment, meer bewust te zijn van gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen zoals spanningen. Door het beoefenen van mindfulness leer je je aandacht te richten op het hier en nu. Je meer bewust te worden van waar de aandacht is.

Je kan de golven niet stoppen maar je kan wel leren surfen

-Jon Kabat Zinn-



Na het volgen van de mindfulness training ben je beter in staat om ‘volledig en bewust aanwezig te zijn in het huidige moment met een houding van openheid, vriendelijkheid, nieuwsgierigheid en acceptatie. Dit om vanuit meer innerlijke kalmte, inzicht en wijsheid te kunnen leven’ (Jon Kabat Zin).

‘Het is opmerkelijk hoe bevrijdend het voelt te kunnen inzien dat je gedachten maar gedachten zijn en niet ’jij’ of de ’werkelijkheid’…dat simpele foefje, je gedachten als louter gedachten zien, kan je bevrijden van de vertekende werkelijkheden die gedachten dikwijls scheppen, het kan je blik aanscherpen en je meer het gevoel geven dat je je eigen leven kunt sturen’ (Jon Kabat-Zin).

Sinds de introductie van de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training in de jaren tachtig door Jon Kabat-Zinn zijn er veel wetenschappelijk bewezen toepassingen gekomen van mindfulness. Niet alleen in de gezondheidszorg maar ook in het onderwijs en het bedrijfsleven. Uit wetenschappelijk onderzoek van onder andere Teasdale en collega’s (2000) blijkt mindfulness effectief te zijn bij (terugkerende) depressies. Ook blijkt mindfulness te kunnen bijdragen aan het verminderen van burn-out en spanningsklachten en het verbeteren van het professioneel functioneren.

Deze populariteit heeft ook een keerzijde namelijk dat er steeds meer cursussen worden
aangeboden. Het is van belang om bij het kiezen van een mindfulness training een training te volgen bij een gecertificeerde categorie 1 mindfulness trainer.

Wat zijn de mogelijkheden

Officiële Mindfulness Based Stress Reduction training (MBSR). De groepen bestaan uit kleine groepen van maximaal 10 deelnemers waardoor voldoende persoonlijke aandacht geboden kan worden. De lessen bestaan uit 8 trainingssessies en 1 stilte-ochtend. Deze training kan ook online worden gevolgd.

Dit is een traject op maat. Deelnemers kunnen individueel de officiële MBSR training volgen of een op maat gemaakte training. Voor informatie en tarieven kun je contact opnemen via het contactformulier. Online training behoort tot de mogelijkheden.

In een incompany trainingen volgen de deelnemers de officiële MBSR training bestaande uit 8 sessies en 1 stilte ochtend. Trainingen kunnen overdag en ’s avonds worden gegeven. Online deelnemen is mogelijk. Daarnaast kan er een workshop worden gegeven waarin deelnemers kennismaken met mindfulness.

Data en locatie

De eerst volgende mindfulness training in Almere start in februari 2021.

info@verkenjetalent.nl of vul het contactformulier in.